Spirit Island je kompleksna i veoma tematska, u potpunosti kooperativna igra, gde igrači zajedničkim snagama nastoje da odbrana rodno ostrvo od nadolazećih kolonizatora. Igrači poprimaju uloge različitih duhova zemlje, gde svaki poseduje unikatne elementarne moći.
Igru možete zamisliti ili tematski je smestiti na tlo Srednje/Južne Amerike ili nekih istočnih ostrva, u doba pomorskih i kolonijalnih sila, gde su za Evropu, neistražene zapadne i istočne zemlje bile nepresušan izvor eksploatacije, nametanja svoje kulture, običaja, sile, pa i bolesti, protiv čega su se domoroci i njihovi duhovi/bogovi svim snagama borili. U ovoj igri, vi ste jedan od tih duhova ostrva i uopšte vam se ne sviđa što neki došljaci u gvozdenim šlemovima i kopljima uništavaju mir, lepotu i prirodna bogatstva vašeg ostrva.
Na samom početku, igrači biraju jednog od 8 duhova ostrva (neki su lakši, drugi su kompleksniji za igranje), sa kojim će u saradnji sa ostalim duhovima i domorocima (pasivni AI element igre) nastojati da odbiju sve jače nalete kolonijalnih osvajača. U toku igre, igrači praktično istovremeno odigravaju svoje poteze, birajući koju od svojih moćnih karata će odigrati, plaćajući energiju za to. Brže moći stupaju na snagu odmah, pre nego što se osvajači rašire po datim teritorijama i opustoše iste, dok su druge moći tzv. spore, te zahtevaju promišljenost i planiranje radi efikasne upotrebe (pošto imaju efekat tek nakon odigranog kruga veštačkog protivnika - osvajača). U fazi "Duha", duhovi dobijaju energiju i biraju da li će i na koji način rasti: povratiti korišćene kartice moći, potražiti novu snagu ili proširiti prisustvo na nova područja ostrva.
Osvajači se šire na ostrvsku mapu na polupredvidljiv način, pošto se njihovo prisustvo beleži na jednoj datoj teritoriji, i to u jednoj od tri faza: iskrcavanje (istraživanje), gradnja (objekata) i pustošenje.
Cilj igrača je da iz kruga u krug drže pod kontrolom širenje i umanjuju štetu koju osvajači prouzrokuju, i na neki način odlažu neizbežno, a to je da u potpunosti budu kolonizovani, i izgube dodir sa svojim moćima i drevnom kulturom. Sejanje straha, i smanjivanje želje za daljom kolonozacijom je najbolje što duhovi mogu te im je to ujedno i suštinski cilj i uspeh. Tematski gledano, duhovi se bore protiv kolonizatora, ali s obzirom da je nemoguće u potpunosti sprečiti, nove dolaske brodova i iskrcavanja, sledeće najbolje rešenje može biti da oni sami odustanu ili minimalizuju svoje kolonizatorske aspiracije.
Kako igra odmiče i kako se nivo straha među kolonizaorima širi (delovanjem duhova), tako cilj, odnosno uslov za pobedu postaje lakši i dostižniji. Suštinski, ukoliko igrači uspeju dovoljno dugo da izdrže, pri čemu odigravaju optimalne poteze - smanjuju broj konkvistadora i njihovih građevina, pre ili kasnije će postići, (vremenom sve lakši) uslov za pobedu. Uticaj konkvistadora ili osvajača se meri u stepenu razaranja (eng. "blight"). Ukoliko stepen razaranja dostigne gornji limit, igrači su izgubili svoju nadmoć na ostrvu i ujedno gube partiju.
Na osnovu našeg iskustva, igru je lakše igrati sa više igrača, nego sa 2, ali to može biti jako subjektivna stvar, te prepuštamo vama da istražite ovu izazovnu kooperativnu igru, u dvoje, ali i sa ekipom od 4 igrača i zaključite sami.